söndag 25 augusti 2013

Staden Äter

För några veckor sedan befann jag mig på en konferensanläggning några mil utanför Paris tillsammans med unga människor från hela Europa. Alla hade någon form av anknytning till den logistikkedja som försörjer städer med livsmedel, men våra bakgrunder var oerhört varierande och jag har aldrig varit med om något som varit så utvecklande.

Orsaken till vår vistelse var ett projekt som heter Eating City, skapat av Risteco, ett icke vinstdrivande samfund som arbetar med hållbar publik catering. Tillsammans skulle vi skriva ett kort och lättbegripligt manifest/deklaration som ringar in de viktigaste utmaningarna som vi möter i kampen för hållbar livsmedelsförsörjning till städer.

Som alltid finns det ett problem med att göra saker enkelt och generellt, och det är att allting blir vagt och tandlöst. Jag personligen känner att denna deklaration, som är tänkt att användas som ett påverkansdokument på makthavare, lider av just detta. Naturligtvis är det svårt att komma ifrån det när man ska ta hänsyn till hela EU samt en mängd starka viljor, samtidigt som det ska vara lättläst och lättbegripligt.  

 Läs gärna och kom med era åsikter om vad vi kommit fram till!
Deklarationen
Mer information om veckan

Jag skriver under den färdiga deklarationen, foto taget av Anna Grosmanova

 

1 kommentar:

  1. Även om du tycker att deklarationen blev tandlös så hade ni under veckan "lyxen" att grotta ner er i flera viktiga frågor. Utveckling är en process, och jag är säker på att er vecka påverkar utvecklingen på något sätt. Om inte annat så antar jag att du utvecklades och fick nya insikter och influenser.

    SvaraRadera